Deze visie is de leidraad voor het traject dienstverlening voor het toekomstige gemeentepunt (meer info https://www.anzegem.be/gemeentepunt).
WARME GEMEENTE EN DICHT BIJ INWONERS
Daarvoor zetten wij onze dienstverlening in. We kijken hierbij vooruit en we werken samen met elkaar en met onze inwoners. We onthalen onze inwoners op een laagdrempelige manier.
BETROKKENHEID EN DIALOOG
Samen met onze inwoners bouwen wij een sterke dienstverlening uit die aansluit op hun noden. Dat doen we door goed te luisteren naar wat nodig is in onze gemeente en door regelmatige dialoog.
LEEFBARE KERNEN
We brengen diensten samen om goed te kunnen samenwerken. Maar dat betekent ook dat we onze ogen en oren openhouden in de kernen. Omwille van de leefbaarheid van de kernen zullen we zorgen dat ook wie minder mobiel is een goede dienstverlening kan krijgen.
VOORUITZIEN, DENKEN EN OPLOSSEN
Wij sturen geen mensen van het kastje naar de muur. Door goed te luisteren en mee te denken zoeken we naar oplossingen voor noden van inwoners.
We denken vooruit, kijken wat nodig zal zijn in verschillende situaties en helpen vragen verduidelijken. Klantvriendelijkheid en klantgerichtheid gaan samen.
LANGETERMIJNVISIE
We kijken vooruit, stippelen een lijn uit en houden ons daaraan. Door goede afspraken te maken tussen beleid en administratie en tussen diensten onderling geven we elkaar zekerheid dat we voor hetzelfde doel gaan. We ontwikkelen een stevige gedeelde ambitie, ook over legislaturen heen.
EEN WARM EN EENVOUDIG EERSTELIJNSONTHAAL
Wie beroep doet op dienstverlening van Anzegem kan terecht bij eenvoudige en laagdrempelige kanalen: één website, één telefoonnummer en e-mailadres.
De mens is bij ons nooit een nummer, telkens kijken we naar de context van een vraag.
De warmte die we willen in een contact met een inwoner dragen we ook intern uit, we werken goed samen.
EEN STERK EN SAMENWERKEND TEAM WAARIN IEDEREEN VERANTWOORDELIJKHEID NEEMT
Elke medewerker van onze organisatie kan zijn of haar competentie en talent realiseren in dienstverlening naar de organisatie en de inwoner.
Als organisatie zorgen we ervoor dat mensen alle kansen krijgen voor opleiding en vorming, zodat zij een goede dienstverlening kunnen leveren.
We investeren in mensen zodat ze veerkrachtig en wendbaar kunnen omgaan met uitdagingen.
Mensen mogen en kunnen verantwoordelijkheid nemen. Falen mag, als we er maar uit leren.
Anzegem bevindt zich op de grens van twee provincies, omgeven door groen en voorzien van een goede infrastructuur. De gemeente biedt informatie, inspraak en participatie aan al haar burgers en streeft naar een open dialoog met haar bevolking. Daarenboven creëert ze een breed draagvlak voor het welzijn van alle inwoners en is ze voortdurend bezorgd om de kwaliteit van de dienstverlening.
Hierbij nodigt de gemeente Anzegem iedereen uit om te genieten van haar toeristische en culturele troeven en wenst ze zich te blijven profileren als een groene en leefbare gemeente waar het aangenaam wonen, werken en vertoeven is, m.a.w. als een Buiten-Kans.
- Samenwerking
om tot goede resultaten te komen werken we op verschillende vlakken samen (binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook met het OCMW, Politie, andere gemeenten en andere actoren). - Transparant beleid
de organisatie heeft een heldere structuur waar duidelijke afspraken primeren, mede gedragen door actieve en passieve openbaarheid van bestuur.De gemeente besteedt veel aandacht aan de communicatie doorheen het beleidstraject: voorafgaandelijk, tijdens de uitvoering en achteraf. - Loyaliteit
iedere medewerker en beleidsverantwoordelijke handelt in een correcte verhouding met elkaar, vanuit algemeen aanvaarde sociale en ethische normen. Zowel de medewerkers als de beleidsverantwoordelijken werken samen aan het beleid van de gemeente en dit op een loyale, eenduidige en eenvormige manier. Ze houden hierbij steeds rekening met het algemeen belang. - Tact, discretie, objectiviteit, integriteit en respect
deze waarden bepalen onder meer de professionaliteit waarmee de ambtenaren en beleidsverantwoordelijken met informatie omgaan en garanderen een goede en vertrouwelijke werking.
De relatie met de burger en medewerkers is gebaseerd op eerlijkheid, respect, correctheid, objectiviteit en wederzijds vertrouwen. In gelijke gevallen hebben klanten recht op een gelijke behandeling.
- Klantvriendelijkheid:
Elke burger, vereniging, .. kan rekenen op een correcte en tijdige dienstverlening. - Professionaliteit:
In ons streven naar een kwaliteitsvolle dienstverlening handelen onze medewerkers en beleidsverantwoordelijken steeds met kennis van zaken. Te allen tijde wordt er resultaatgericht gewerkt, in functie van een efficiënt, effectief en zuinig beheer van middelen.
Anzegem leeft!
Anzegem, een plaats voor de jeugd
Anzegem ondersteunt ontmoeting in de publieke ruimte
Anzegem realiseert burgerbetrokkenheid
Anzegem profileert zich op de toeristische kaart
Anzegem gaat voor een vrijetijdsaanbod op ieders maat met oog voor doelgroepen
Anzegem kiest voor verenigingen/clubs/organisaties
Anzegem heeft veel toeristische troeven die bewust gepromoot worden
Anzegem zorgt!
Anzegem investeert in de ontwikkelingskansen van alle kinderen
Anzegem ondersteunt initiatieven voor onze senioren
Anzegem bereikt alle inwoners
Anzegem is verbonden met een wereld in crisis
Anzegem woont!
Anzegem streeft naar een goed aanbod van kwaliteitsvolle woningen in eigen gemeente
Anzegem streeft naar meer groen en propere straten en leefbare dorpskernen
Anzegem functioneert!
Anzegem zet de juiste mensen in op de juiste plaats
Anzegem is een gemeente met een eigen gezicht
Anzegem biedt een kwalitatieve dienstverlening en een kwalitatieve informatieverstrekking aan
Anzegem past de moderne technologieën toe
Anzegem is veilig onderweg!
Anzegem heeft aandacht voor verkeersveiligheid, onderschrijft het STOP-principe
Anzegem onderneemt!
Anzegem kiest maximaal voor de ondersteuning van het ondernemerschap
Anzegem kijkt vooruit!
Anzegem blijft een landelijke en groene gemeente voor de toekomstige generaties
Anzegem optimaliseert het (gemeentelijk) patrimonium door middel van een masterplan infrastructuur
Anzegem zet in op duurzaamheid
Anzegem zet in op gezondheid