GF(t) Keukenafval inzamelen: nog even geduld

Gepubliceerd op vrijdag 29 december 2023

Gezinnen:

De Vlaamse Regering wil de gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner doen dalen. Daarom wordt in de meeste Vlaamse gemeenten en in Brussel de selectieve inzameling van organisch afval, zoals bijvoorbeeld voedselresten, op 1 januari 2024 verplicht. Vanaf dan mag organisch afval niet langer in de restafvalzak.



66 Vlaamse gemeenten, waaronder de IMOG-gemeenten, vroegen uitstel. Dit zijn de  gemeenten Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kruisem, Kuurne, Spiere-Helkijn, Waregem, Wielsbeke en Zwevegem. De goedkeuring liep onlangs binnen. 

IMOG wil eerst alles optimaal uitwerken. Er komt namelijk heel wat bij kijken bij de inzameling en verwerking van GF(t)/keukenafval: zoeken naar een verwerker, overleg met de inzamelaars, aankoop van recipiënten en vrachtwagens, vergunningen, overslag…

Momenteel wordt er bekeken op welke manier IMOG deze verandering gaat aanpakken. Zodra alles duidelijk is, zal er uiteraard tijdig en uitgebreid gecommuniceerd worden over de nieuwe ophaling. 

De IMOG-gemeenten kozen voor een uniforme aanpak en uitrol binnen een gekaderd afvalbeleid.  De Vlaamse Overheid gunt Imog uitstel tot 1 januari 2026. In onze regio verandert er dus in 2024 nog niets.

Maar het vermijden van biologisch afval in de restafvalzak is natuurlijk wel een goed idee. Wat kan je nu wel al doen met jouw bioafval?

- Tuinafval kan je kwijt op het recyclagepark of via de tuinafvalbak van Imog.

- Composteren is ook een optie.

- Vermijd voedselresten door er creatief mee om te gaan. Bak eens een broodpudding, verwerk ze in een quiche…

- Toch restjes? Gekookte restjes kan je aan de kippen geven. -

- Doe op een bewuste manier boodschappen en vermijd dat je te veel voedsel aankoopt dat niet lang houdbaar is

 

Bedrijven :

Sorteerplicht voedselafval voortaan voor alle bedrijven

Voor bedrijven is geen uitstel mogelijk. Voortaan moet elk bedrijf verplicht keukenafval en etensresten sorteren, ongeacht of er een bedrijfsrestaurant aanwezig is. De verplichting om keukenafval en etensresten te sorteren geldt al voor bedrijven met een bedrijfsrestaurant sinds 2021, maar wordt vanaf januari 2024 uitgebreid naar alle bedrijven.

Dit betekent voor heel wat bedrijven een omschakeling. Bereid je daarom nu al voor op de nieuwe verplichting door:

Contact op te nemen met een inzamelaar voor een geschikte afzet- of rolcontainer om jouw keukenafval en etensresten in te verzamelen.

De inzamelfrequentie te bepalen die het meest tegemoetkomt aan de hoeveelheden keukenafval die je produceert.

De afvalbakken optimaal te plaatsen op de werkplek. Bijvoorbeeld in de refter en de keuken waarin je mensen hun keukenafval en etensresten kunnen gooien.

Hierover te communiceren naar de werknemers en de verantwoordelijke voor het leegmaken van de afvalbakken. Geef in de communicatie goed aan wat wél en wat net níet in de afvalbak mag.

Meer info over de verplichting en veel gestelde vragen vinden jullie hier terug. 

 

IMOG