In 2019 kochten we een voormalige textielweverij (Heirbaan 73). Op deze site zullen we de gemeentelijke dienstverlening centraliseren en daarnaast is het een kans om onze organisatie te vernieuwen en te versterken, dit op maat van onze inwoners. De site wordt meer dan een gemeentehuis. Het wordt een ontmoetingsplek, waar je de krant zal kunnen lezen in de bibliotheek, iets kan drinken in de koffiebar en ondertussen je identiteitskaart kan afhalen.
Aangezien er in de gebouwen voorheen een industriële activiteit werd uitgevoerd moesten we een functiewijziging naar gemeenschapsvoorzieningen aanvragen. Deze werd ondertussen goedgekeurd.
Verspreiding
Onze diensten zitten momenteel verspreid over de gemeente. Als inwoner moet je dus naar verschillende locaties gaan als je iets nodig hebt (gemeentehuis, Sociaal Huis, site Torrebos, Tiegem, Uitleendienst, bibliotheken, ...). Dat is niet alleen verwarrend voor de inwoners, maar dat bemoeilijkt ook de interne werking.
Te weinig plaats en verouderde gebouwen
De diensten zitten te krap en hebben nood aan extra spreekruimtes, vergaderzalen, ... Sommige gebouwen zijn ook verouderd en moeten dringend aangepakt worden. Daarnaast zijn er weinig uitbreidingsmogelijkheden.
Geen uitbreiding in de afgebrande kerk
Na de brand in de Sint-Janskerk was er het idee om een deel van het gemeentehuis in het schip onder te brengen. Er werden plannen opgemaakt, maar de werkelijke kostprijs lag een pak hoger dan de ramingen. Bovendien zou er maar een beperkte bijkomende ruimte gecreëerd worden. Deze was niet voldoende om alle diensten in onder te brengen.
Het gemeentehuis zelf uitbreiden is ook geen optie, omdat daar te weinig ruimte voor is.
Maximale centralisatie
In 2018 legde Escolys de boeken neer. Voor het gemeentebestuur was dit de ideale kans. De site is immers heel ruim en biedt heel wat mogelijkheden om de gemeentelijke diensten maximaal samen te brengen. Niet alleen is er ruimte voor alle administratieve diensten, maar is er ook plaats voor de Technische diensten, bibliotheek, een dienstencentrum, polyvalente zalen, een theater- en concertzaal, bergruimte voor verenigingen, ...
Met andere woorden: een gemeentehuis dat meer zal zijn dan enkel een gemeentehuis. Het wordt een plaats waar 'elkaar ontmoeten' centraal zal staan, een plaats waar onze inwoners met de glimlach zullen onthaald worden!
We willen zorgen voor een centrale dienstverlening, maar tegelijk zullen we onze zeven kernen niet vergeten. We willen blijven inzetten op sterke en leefbare dorpskernen. Hiervoor zijn we een nieuw dienstverleningsconcept aan het uitwerken.
- we blijven inzetten op sterke en leefbare dorpskernen
- we zorgen voor ruimte waarin men kan samenkomen
- de Buitenschoolse Kinderopvangen blijven dicht bij de scholen
- uitbouw zacht wegennetwerk dat de dorpskernen met het gemeentepunt verbindt
- voor de minder mobiele inwoners zal er ook voor vervoer naar het gemeentepunt gezorgd worden
- De Lijn voorziet een nieuwe halte aan het gemeentepunt
Hoe de gemeente het volledige gemeentepunt in de toekomst ziet? Dat vind je hier!
Wat komt er in het Gemeentepunt?
- alle administratieve diensten (inclusief Sociaal Huis en vrije tijdsdiensten). Momenteel zitten enkel de ondersteunende diensten in de kantoren (Personeelsdienst, dienst Financiën, Communicatie, ICT, Archief, Gemeentelijke Infrastructuur).
- Technische Dienst (is al volledig naar het Gemeentepunt verhuisd)
- Uitleendienst (is al volledig naar het Gemeentepunt verhuisd)
- opbergruimte voor verenigingen (is al klaar)
- Theaterzaal (is afgewerkt en gebruiksklaar)
- Polyvalente zaal (is afgewerkt en gebruiksklaar)
- Leskeuken (is afgewerkt en gebruiksklaar)
- wijkdienst politie (zitten er al)
- Bibliotheek
- dienstencentrum
Er werden twee trajecten opgestart, traject dienstverlening en traject ruimte.
Traject ruimte
In traject ruimte werken we rond ruimtelijke planning en de vergunningen. Het is de bedoeling dat we tot een mooi plan komen waarbij we niet alleen oog hebben voor wat er allemaal in het gemeentepunt zal komen, maar ook voor wat er zal gebeuren met de bestaande gemeentelijke gebouwen die leeg zullen komen te staan.
Toelichting Ruimtelijke invulling, gemeenteraad van 8 juni 2021
Leiedal gaf op 8 juni 2021 in de gemeenteraad een stand van zaken over het traject Ruimtelijke invulling. De presentatie kan je hier bekijken. Opgelet: dit is een voorstel, hierover werd nog geen beslissing genomen.
Traject dienstverlening
We houden onze huidige dienstverlening tegen het licht. We bevragen onszelf, laten ons begeleiden en inspireren. Om dan keuzes te maken en te landen bij een moderne dienstverlening precies op maat van en voor Anzegem.
Nota dienstverlening
Tijdens de gemeenteraad van maart stelden we de dienstverleningsnota voor. Deze kan je hier raadplegen.
visie dienstverlening
Deze visie werd goedgekeurd op de gemeenteraad en is de leidraad voor het traject dienstverlening.
WARME GEMEENTE EN DICHT BIJ INWONERS
Daarvoor zetten wij onze dienstverlening in. We kijken hierbij vooruit en we werken samen met elkaar en met onze inwoners. We onthalen onze inwoners op een laagdrempelige manier.
BETROKKENHEID EN DIALOOG
Samen met onze inwoners bouwen wij een sterke dienstverlening uit die aansluit op hun noden. Dat doen we door goed te luisteren naar wat nodig is in onze gemeente en door regelmatige dialoog.
LEEFBARE KERNEN
We brengen diensten samen om goed te kunnen samenwerken. Maar dat betekent ook dat we onze ogen en oren openhouden in de kernen. Omwille van de leefbaarheid van de kernen zullen we zorgen dat ook wie minder mobiel is een goede dienstverlening kan krijgen.
VOORUITZIEN, DENKEN EN OPLOSSEN
Wij sturen geen mensen van het kastje naar de muur. Door goed te luisteren en mee te denken zoeken we naar oplossingen voor noden van inwoners.
We denken vooruit, kijken wat nodig zal zijn in verschillende situaties en helpen vragen verduidelijken. Klantvriendelijkheid en klantgerichtheid gaan samen.
LANGETERMIJNVISIE
We kijken vooruit, stippelen een lijn uit en houden ons daaraan. Door goede afspraken te maken tussen beleid en administratie en tussen diensten onderling geven we elkaar zekerheid dat we voor hetzelfde doel gaan. We ontwikkelen een stevige gedeelde ambitie, ook over legislaturen heen.
EEN WARM EN EENVOUDIG EERSTELIJNSONTHAAL
Wie beroep doet op dienstverlening van Anzegem kan terecht bij eenvoudige en laagdrempelige kanalen: één website, één telefoonnummer en e-mailadres.
De mens is bij ons nooit een nummer, telkens kijken we naar de context van een vraag.
De warmte die we willen in een contact met een inwoner dragen we ook intern uit, we werken goed samen.
EEN STERK EN SAMENWERKEND TEAM WAARIN IEDEREEN VERANTWOORDELIJKHEID NEEMT
Elke medewerker van onze organisatie kan zijn of haar competentie en talent realiseren in dienstverlening naar de organisatie en de inwoner.
Als organisatie zorgen we ervoor dat mensen alle kansen krijgen voor opleiding en vorming, zodat zij een goede dienstverlening kunnen leveren.
We investeren in mensen zodat ze veerkrachtig en wendbaar kunnen omgaan met uitdagingen.
Mensen mogen en kunnen verantwoordelijkheid nemen. Falen mag, als we er maar uit leren.
De aankoop van de sitte kostte 7,5 miljoen euro en daarnaast hebben we voor de uitvoering een budget van 5 miljoen euro in het meerjarenplan voorzien. De uitvoering zal waarschijnlijk niet in één keer kunnen, maar zullen we gefaseerd aanpakken waarbij we vooraf onze prioriteiten zullen bepalen.
Bij het ontwerp gaan we vooral aandacht hebben voor de functionaliteit, duurzaamheid en energiezuinigheid.